18.01.2008 09:42
Indrek Koemets, Tartu politseiosakonna ülemkomissar
Nüüd, kui karastatumad meist on juba kahel korral saanud vana aastat ära saata
jäävaba suplusega mõnes järvekeses, ei paista naast- või lamellrehvide
kohustuslikkus enam nii aktuaalne, kirjutab
Sakala.
Siiski on suur osa eestlastest sedavõrd seaduskuulekad ja ettevaatlikud, et ei
ürita aasta ringi suverehvidega läbi ajada.
Kui mõni papi vanade aegade nostalgia harjal ja liigväikse pensioni õigustusel
ka keeluperioodil väikse sõidu ette võtab, pole sellest midagi eriti hullu
sündinud.
Nõukogudeaegse karastusega autojuhid on harjunud lumeski talverehvideta toime
tulema — ainult sõidutempo tuleb valida aeglane. Kui auto hakkab libisema
väiksel kiirusel, on seda lihtne kontrolli alla saada.
Samuti on tekitatav oht ja tagajärjed väiksemad kui näiteks parimate rehvidega
neliveolise puhul, mille käestmineku korral saavad kokkupõrked sama tapva jõu
nagu suviste liiklusolude puhul.
Teadlik ohu tekitamine
Sellest hoolimata kulub tänapäeva autojuhile marjaks ära mõni lihtne näpunäide,
millised talverehvid on nõuetekohased ja millised mitte. Seda mitte niivõrd
politsei trahvi vältimiseks, vaid just oma pere ja teiste liiklejate turvalisuse
pärast.
Kui kulunud või nõuetele mittevastavate rehvidega sõitja põhjustab
liiklusõnnetuse, rakendab politsei karmimaid karistusmäärasid, sest inimene on
ju teadlikult teiste elu kaalule pannud.
Piduriteta sõidukiga liikleja mõistaksid paljud kohapeal mahalaskmisele, kuid
rehvipuuet peetakse veel üllatavalt sageli pisiasjaks. Kas vaese aja mõjud?
Kelgutunnid koos vanematega
Ühelt poolt on kliima soojenemine meie talved lühikeseks muutnud, teisalt on
majanduslik edenemine pannud meid ebaeestlaslikult temperamentselt kõigist
puhkusehetkedest maksimumi pigistama.
Nii juhtubki, et kui hakkab langema laia lund, minnakse kui arust ära: peaasi,
et jõuaks ruttu ükskõik kus mõne liu lasta, enne kui taas saabub tavapärane
poritalv.
Talve on olnud nõnda vähe, et isegi püüdlikel ja laste eest hoolitsevatel
vanematel pole olnud võimalust oma võsukesi talveoludes käituma õpetada.
Nii ongi nende ainsad eeskujud vanemate klasside õpilased ning eakaaslastest ehk
kõige julgemad.
Paraku ei ole kumbki variant eriti hea, sest ühel juhul takistab õigete otsuste
langetamist ealistest iseärasustest tingitud hormonaalne segadus ja teisel puhul
on enamasti tegemist pärilike eelduste poolest inimkonna selle osaga, mille
puhul kaoprotsent peabki olema suurim.
Seega pole lapsevanematel võimalik loota põlvkondadepikkuse talvekogemuse
emapiimaga edasikandumisele.
Lastega tuleb teha kaasa nende kelgusõidu marsruudid ning aidata sõidukivaliku,
kiiruse ja juhtimisvõtete osas teha õigeid otsuseid.
Targale lapsele peab välja pakkuma lubatud variandid ja selgitama ohud. Kui
lapsevanem oma järeltulijat eriti arukaks ei pea, võib muidugi vana head
keeldude süsteemi kasutada.
Teeliiklus pole ekstreemsport
Eestikeelsele lugejale on tükil ajal kättesaadavad olnud kirjutised Darwini
auhinnaga pärjatutest kõikjal maailmas.
Enamasti on need juhtumid aset leidnud heaoluriikides ja veel kümme aastat
tagasi oli tore naerda lollikeste üle, kes kusagil meist kaugel ennekuulmatu
tölpluse pärast elu on kaotanud.
Kuna inimesi maakeral jätkub ja jääb ülegi, saab murelikke lohutada sellega, et
tegemist on mõneti vajaliku loodusliku valikuga.
Samas on meid, eestlasi, nii vähe, et kõige ohtliku rõõmus järeleahvimine tundub
olevat hukatuslik umbtee. Lumisel teel auto järel kelgutamise surmatoov näide on
meil eelmisest aastast olemas.
Vanemate helluse või hooletuse tõttu saavad aina nooremad inimesed istuda
autorooli või proovida superkiirendusega lumesaani juhtimist. Olematud kogemused
ning veebiavaruste kaudu kunstlikult laiendatud fantaasiad paiskuvad ohtlikul
viisil meie teedele ja tänavatele.
Et häid kohti, kus ohutult oma sõiduoskusi treenida, kipub nappima, ei osatagi
midagi paremat välja mõelda.
Siiski on võimalik seda paratamatuna näivat noorusuljuse surmavat jõudu pisut
taltsutada.
Kui vähegi võimalik ja kodanikujulgust jagub, ei tohiks noorte enesetapuüritusi
pealt vaatama jääda, vaid tuleks sekkuda. Ka politsei kutsumine sõiduteel
ekstreemspordi harrastajate taltsutamiseks on kindlasti põhjendatud.
Nõuanne
Ãœks hea talverehvide kasutamise retsept:
• Kui kasutate naastrehve, peavad naastudega olema kõik neli rehvi.
• Keskmise vanusega rehvide puhul tuleb paremad neist hoida tagateljel.
• Rehvi rõhu vähenemist tagarehvis silmaga ei märka ja see salakaval rike paneb
ka meistri sõiduki ootamatult libisema.
Allikas: Indrek Koemets
© MTÜ EESTI REHVILIIT. Kõik õigused kaitstud.